سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نویسنده همه چیز دان

نظر

ارزهای دیجیتالی در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری قرار گرفته‌ است. اما به‌دست آوردن این ارزها به هیچ-عنوان راحت نیست. درواقع همین محبوبیت زیاد باعث پیچیدگی در کسب ارزهای دیجیتال شده‌است. سؤال این‌جا است که روند به‌دست آوردن آن‌ها چیست؟ و چرا چنین دشوار است. مزرعه ارز دیجیتال به چه چیزی اطلاق می‌شود، و به طورکلی در کار با ارزهای دیجیتالی چه موانعی بر سر راه افراد وجود دارد. این‌ها سؤالاتی است که در این مقاله به آن پاسخ خواهیم داد. اما پیش از ورود به مقاله خوب است این مفهوم را تداعی کنیم که به نظر می‌رسد مزرعه، به مجموعه‌ای گفته می‌شود که اجزای یکسانی دارد و ثمره کار، برآیند تمام بخش‌ها است، درست مثل مفهوم مزرعه در کشاورزی.

نحوه استخراج ارز دیجیتال 

برای درک این‌که فارم چیست و در فرآیند استخراج چه اتفاقی می‌افتد، نیاز به دانستن چند موضوع داریم.

  • هش(Hash)
    هش به توابعی گفته می‌شود که در آن‌ها ورودی _که به صورت رشته‌ای از داده‌ها به طول دلخواه است_ به یک رشته‌ خروجی با طول ثابت تبدیل می‌شود، که به خروجی آن هش گفته می‌شود. البته کارکرد این توابع زمانی معنی پیدا می‌کند که با داده‌هایی با حجم بالا کار کنیم. یعنی به جای نگه‌داری از داده‌هایی که احتمالا بسیار بزرگ هستند از هش آن نگه‌داری کنیم.
  • زنجیره بلوکی(Block Chain)
    بلاک چین، همان‌طور که از نام آن پیدا است، زجیره بلوکی به مجموعه‌ای بلوک‌ها یا گره‌ها گفته می‌شود، که بلوک جدید به بلوک قبل از خود متصل است. این تکنولوژی در ابتدا تنها در اختیار ارزهای دیجیتال بود و لی امروزه برای مدیریت غیرمتمرکز در بسیاری از شاخه‌های علوم کامپیوتر کاربرد دارد.
  • Nonce
    یک رشته‌ی تصادفی است از صفر و یک‌ها است، که به محتوای هش بلوک اضافه می‌شود. چنانچه هش نهایی با مقدار هدف هم‌خوانی داشته‌باشد بلوک جدید به زنجیره اضافه می‌شود. برای نتیجه گرفتن از استخراج، لازم است استخراج‌کننده یا ماینر مقداری برای Nonce بیابد تا برابر یا کوچک‌تر از مقداری باشد که در بلوک اخیر توسط شبکه‌ی بیت‌کوین پذیرفته شده‌است. به ماینری که بتواند مقدار مناسب را پیدا کند، به عنوان جایزه ارز دیجیتال اعطا خواهد شد.

روند استخراج

 

حال که ابزار استخراج را شناختیم به شرح روند آن می‌پردازیم. تشخیص این‌که چه رشته‌ای باید به عنوان Nonce استفاده شود نیازمند تعدادی آزمون و خطا است، چراکه Nonce رشته‌ای تصادفی است. ماینر باید مقداری را برای Nonce حدس بزند و آن را به هش سربرگ بلوک فعلی اضافه کرده، و دوباره آن را هش کند. سپس مقدار بدست آ‌مده باید با هدف مقایسه شود. اگر این دو با یکدیگر همخوانی داشته‌باشند، ماینر پاسخ را پیدا کرده و یک بلوک جدید ساخته می‌شود. امکان اینکه ماینر در تلاش اول موفق به یافتن پاسخ شود، بسیار بعید است. درواقع انتظار می‌رود ماینر تعداد بسیار زیادی Nonce را تا یافتن پاسخ صحیح بیازماید. هرچه سختی بیشتر باشد، زمان بیشتری برای یافتن پاسخ صرف می‌شود. این سختی درواقع مقیاسی است که دشواری ساختن هشی کوچکتر از هدف را نشان می‌دهد. میزان سختی در تمام سیستم و شانس ماینرها برای یافتن پاسخ یکسان است. شبکه‌های ارزر دیجیتال در هر دوره به تعداد موردنیاز خود اجازه‌ی تولید بلوک می‌دهند. میزان سختی نیز با توجه به همین نیاز تنظیم می‌شود، تا مطمئن شوند به همان تعدادی که هدف قرارگرفته بلوک تولید می‌شود حال اگر تولید بلوک کمتر از سقف تعیین‌شده باشد، سطح دشواری کم می‌شود تا در بازه‌ی زمانی معین تعداد بلوک به سقف لازم برسد. این میزان سختی به سبب محاسبات پیچیده‌ی ریاضی در پشت پرده‌ی زنجیره بلوکی انجام می‌شود که به آن الگوریتم “اثبات کار” می‌گویند.

 استخراج بیت‌کوین چیست؟ 

موضوع پایه‌ای که باید به آن بپردازیم، مفهوم استخراج است. تمام ارزهای دیجیتالی اعم از  لایت کوین، اتریوم، استلار، بیت‌کوین، دوج‌کوین و …، روندی به نام استخراج را طی می‌کنند تا به دست ما برسند. تصور کنید معدنی از طلا وجود دارد و شما باید با کنار زدن موانع و سنگ‌های اضافی به طلا برسید. در روند استخراج نیز شما باید معادلاتی تصادفی را برای رسیدن به بیت‌کوین حل کنید. البته این معادلات یا به عبارت بهتر معماها به وسیله دستگاه‌های کامپیوتری حل می‌شوند. به بین ساده روند استخراج بیت‌کوین را می‌توان چنین توضیح داد: معمای تصادفی در بین استخراج‌کنندگان پخش می‌شود، و همگی شروع به تلاش برای حل آن می‌کنند. هرکس زودتر به جواب برسد، به عنوان جایزه بیت‌کوین دریافت خواهد کرد.

فارم چیست

ارتباط بین سختی استخراج و دستگاه‌های ماینینگ

حال که با مفهوم کلی استخراج یا ماینینگ (mining) آشنا شدیم، می‌رسیم به این موضوع که چرا محبوبیت زیاد بیت‌کوین و ارزهای دیجیتالی باعث سختی استخراج شده‌است. در دنیای ارزهای دیجیتالی، تعداد محدودی بیت‌کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری وجود دارد. درست مانند فلزات گران‌بها، که اگر به طور کامل از یک معدن استخراج شوند، دیگر در آن معدن از آن فلز وجود نخواهد داشت. به همین دلیل است که امروز معماهای سخت‌تری نسبت به سال‌های اولیه آغاز به کار بیت‌کوین مطرح می‌شود. چرا که باید تناسبی بین تعداد باقی‌ مانده آن و سرعت استخراج وجود داشته‌باشد. با افزایش سختی استخراج ارز دیجیتال کامپیوترهای خانگی دیگر قادر به حضور در رقابت نبودند، بنابراین دستگاه‌های ماینینگ تولید شدند. این دستگاه‌ها، کامپیوترهایی پیشرفته با سخت‌افزار بسیار قوی هستند، که توانایی پردازش بسیار بیشتری دارند. استفاده از این دستگاه‌ها نیاز به انرژی برق بسیار زیاد در 24 ساعت 7 روز هفته دارد.

مزرعه استخراج ارز دیجیتال

درست است که سختی استخراج با دستگاه ماینینگ پوشش داده می‌شود، اما این فقط شما نیستید که دستگاه ماینینگ دارید. بنابراین به دلیل فراگیری دستگاه‌های ماینینگ میزان موفقیت تغییری نمی‌کند. تنها افرادی در استخراج موفق هستند، که تعداد زیادی از آن‌ها را داشته ‌باشند و به اصطلاح مزرعه ارز دیجیتال تشکیل داده‌ باشند. پس مزرعه یا فارم ارز دیجیتال، به مجموعه‌ای از دستگاه‌های ماینینگ گفته می‌شود، که به صورت هم‌زمان و دائمی درحال فعالیت هستند. تعداد بالای دستگاه‌ها احتمال پیروزی را بیشتر می‌کند. برای مثال اگر 100 دستگاه داشته‌باشید در مقایسه با کسی که 1000 دستگاه ماینیگ در مزرعه ارز دیجیتال خود دارد، شانس کمتری برای به‌دست آوردن بیت‌کوین دارید.

شرایط تأسیس مزرعه ارز دیجیتال

اگر تصمیم به راه‌اندازی یک مزرعه ارز دیجیتال دارید، باید ببینید که آیا شرایط آن را نیز دارید یا خیر. تعدادی از شرایط، شرایط تجهیزاتی و فنی هستند و تعدادی دیگر مربوط به مراحل قانونی این‌کار می‌شوند.

قوانین تأسیس مزرعه ارز دیجیتال

در کشور ما تا چندی پیش تأسیس فارم ارز دیجیتال غیرقانونی بود. اما اکنون می‌بینیم که بسیاری به این کار روی آورده‌اند. آن‌چه قانون در مورد این موضوع بر آن تأکید دارد، محل تأمین برق مجموعه است. قیمت برق معادل با قیمت واحدهای صنعتی محاسبه می‌شود و توانایی راه‌اندازی مجموعه تولید انرژی خورشیدی نیز از شرایط این قانون است. به هرحال قانون ممکن است تغییر کند و مفاد جدید به آن اضافه شود. بنابراین پیش از هر اقدامی با مراجعه به وب‌سایت نهادهای مربوطه این موضوع را پیگیری کرده و از شرایط به‌روز مطلع شوید.

فارم ارز دیجیتال چیست

شرایط تجهیزاتی و فنی تأسیس مزرعه ارز دیجیتال

تصور می‌کنیم، مراحل قانونی را طی کرده و حالا می‌خواهید کار را آغاز کنید. در این‌صورت اقداماتی به شرح زیر وجود دارد که باید انجام شوند.

  •  درنظر گرفتن مکان مناسب
    شما قرار است دستگاه‌های زیادی به مزرعه خود اضافه کنید، که فعالیت آن‌ها صدای زیادی تولید می-کند، بنابراین نمی‌توانید مکانی در مرکز شهر بگیرید. بهترین مکان در شهرک‌های صنعتی و به دور از محل سکونت شهروندان است.
  • تأمین انرژی برق
    گفیم که قانون در این رابطه شرایط به خصوصی وضع کرده‌است. در کنار قوانین موجود، باید بدانید با وجودی که تأمین انرژی در این سطح بسیار هزینه‌بر است، اگر بتوانید برای خودتان نیروگاه خورشیدی اختصاصی داشته‌باشید، در بلندمدت تأثیر آن بر صرفه‌جویی در بودجه را خواهید دید.
  • انتخاب دستگاه ماینینگ
    شرکت‌های تولید سخت‌افزار که ابرقدرت‌های تولید قطعات کامپیوتری هستند، دستگاه ماینینگ نیز تولید می‌کنند. هریک از این دستگاه‌ها بسته به شرکت سازنده، تمایزهایی با یکدیگر دارند، که با مراجعه به وب‌سایت هریک می‌توانید اطلاعات مربوط را بررسی کرده و دستگاه مناسب خود را انتخاب کنید.
  • کیف‌پول مطمئن
    انتخاب کیف‌پول مطمئن و مناسب، برای استخراج در هر حجمی لازم است. کیف‌پول‌های ارز دیجیتال در سه نوع نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و کاغذی موجود هستند.
  • انتخاب نرم‌افزار ماینینگ
    هنگامی که دستگاه‌های ماینینگ مناسب را خریداری کردید، باید برای هدایت آن‌ها و واردکردن آن‌ها به چرخه استخراج، نرم‌افزار مناسب را نیز انتخاب کنید.
  • دستگاه‌ها باید در دمای مناسب باشند
    تمام کامپیوترها، چه خانگی و چه صنعتی با استفاده از فن خنک نگه‌داشته می‌شوند. فرآیند خنک‌کردن برای فارم ارز دیجیتال، بسیار مهم است، چرا که دمای بالا فعالیت دستگاه را کندکرده و به دلیل وجود تعداد بالا، خطر آتش‌سوزی نیز وجود دارد.
سخن پایانی

استخراج ارز دیجیتال روندی را طی می‌کند که با تجهیزات محدود، امکان موفقیت در آن میسر نیست. برای حل این مشکل، ایجاد شبکه‌ای از دستگاه‌های ماینینگ و به‌کارگیری هم‌زمان آن‌ها پیشنهاد می‌شود. این شبکه مزرعه ارز دیجیتال نام‌دارد، و برای کسانی مناسب است، که توانایی مالی نگه‌داری از آن را داشته‌باشند. در حال حاضر با وجود سختی استخراج و تعداد بالای متقاضیان، تأسیس مزرعه ارز دیجیتال بیشترین بازده را دارد اما تنها راه ممکن برای کسب درآمد از این راه نیست، اگر علاقه به سرمایه گذاری در ارز دیجیتال را دارید مشاورین مجموعه دلفین وست می‌توانند در این مسیر همراه شما باشند.

منبع: dolfinvest